Artros i höft​

​73 % av patienter med artros i höft blir bättre med kombination av kiropraktik, träning och information.

Höftledsförslitning (höftartros, coxartros)

Artros i höftleden är en av de vanligaste ledsjukdomarna i västvärlden. Den drabbar lika många kvinnor som män och risken ökar med högre ålder. Höftledsförslitning börjar i ledbrosket med en långsam utveckling där ledbrosket tunnas ut och blir mer ojämnt och en inflammationsprocess utvecklas. Till slut är brosket helt borta och ben slits mot ben. Att hitta ett smärtfritt läge blir allt svårare och i slutstadiet berörs ledens alla vävnader. Blir smärtan så svår att den börjar påverka ens vardagsliv är operation ofta det enda alternativet och leden ersätts då med en protes.

Symptomen på höftartros kan variera. De första signalerna kan vara värk och stelhet i ljumsken, sätet eller låret när du stiger upp på morgonen. Smärtan kan också öka vid belastning, t ex vid promenader och löpning och i kallare väder. Alltefter artrosen blir värre ökar smärtan gradvis runt höftleden och sprids till ljumsken, längs med låret till dess smärta uppstår även i knäet. Ibland kan värk eller smärta i knäet vara det enda symptom som finns och det gör att höftproblem kan vara svåra att diagnostisera.

Andra orsaker till höftbesvär

Även om besvären upplevs i höften kan undersökning visa något annat. Det är mycket vanligt att besvär från leder och muskler i rygg och bäcken ger smärtor och stelhet i området runt höftlederna.

Även felställning i fötterna kan ge upphov till inflammationer i muskler och leder i området kring höften. Snedställning i fötterna ökar med tiden risken för förslitningar i höfter och rygg. Det kan motverkas om rätta behandlingsinsatser påbörjas i tid.

Vad kan en kiropraktor göra?

Förebyggande vård är alltid bäst. Undersökning och behandling i tidigt skede kan göra att lindriga besvär inte behöver bli så stora. Kom också ihåg att alla höftbesvär inte handlar om artros. Har du redan förslitningar i höften/höfterna kan rätt kiropraktorhjälp underlätta och fördröja den eventuella nedbrytningsprocessen i leden. Kiropraktorn lindrar även dina besvär genom att hålla övriga leder i ryggen och bäckenområdet i bra funktion där behandling av eventuell snedställning och spänningar ingår. Detta innebär lindring för redan överbelastade höftleder. En kiropraktor kan inte ta bort förslitningarna men lindra stelhet och smärtor genom att förbättra funktionen i leder och muskulatur.

PH.D studie i Danmark af Kiropraktor Erik Poulsen 2013.

Studiet viser, at den gruppe, som både fik manuel behandling hos en kiropraktor og deltog i patientuddannelsen, opnåede et væsentligt bedre resultat end de to andre grupper. Hele 73 procent af patienterne meldte tilbage, at de havde fået det enten bedre eller meget bedre efter det kombinerede forløb. Kun 22 procent i gruppen, der alene deltog i patientuddannelsen, og 13 procent af patienterne i kontrolgruppen oplevede det samme.

Hos Min Kiropraktor i Oxie vill vi nästan alltid rekommandere en kombination av kiropraktisk behandling och träning vid artros i höften. Det är viktigt att förstå att inte alla höftproblem är pga. artros. Därför gör vi alltid en undersökning innan behandling påbörjas.