Artros i ländryggen

Artros i ländryggen är mycket vanlig och förekommer i alla åldrar. Ungefär åtta av tio personer får någon gång i livet smärtor i ländryggen, Ca. 50 % av våra patienter söker kiropraktisk hjälp för smärtor i ländryggen.

Ungefär åtta av tio personer får någon gång i livet smärtor i ländryggen. Ofta är artros i ländryggen, men det är inget linjärt sammanhang mellan graden av artros och graden av smärtor.

Inte ens barn skonas. Hos barn har ryggsmärtor ofta sin grund i att de bär tunga skolböcker och väskor på väg till och från skolan, eller från sitt idrottsutövande. Samtidigt är moderna barn generellt i sämre fysisk form än tidigare. Så kallade iPad-generationen.

Artros i ländryggen kan ge olika typer av smärtor.

Man kan uppleva att smärtan bara finns i nedre delen av ryggen eller att den strålar ner mot skinkorna, höfterna och benen. Det som sker i ryggraden är att det blir en nedsatt rörelse mellan två eller flera av ryggradens kotor, muskelryckningar uppstår och ibland kan det leda till en skada på en disk. Ofta blir musklerna omkring ryggraden, skinkorna och höfterna spända. Om spänningen uppstår i mitten av ryggpartiet kan man till och med få svårigheter med andningen.

Man kan typiskt kategorisera ryggsmärtor med ökande allvarlighet.

• ​Lokala ryggsmärtor utan utstrålning
  • ​Ryggsmärtor med utstrålning til skinka och lår
  • ​Ryggsmärtor med utstrålning til benet under knäet
  • ​Ryggsmärtor med utstrålning til benet under knäet + neurologiska utfall. (Förlust av känsla, styrka, reflex)