​Artros i nacken & nackspärr

Artros i nacken är mycket vanligt och ger smärta och stelhet i nacken som gör att man får svårigheter att vrida på huvudet. Nackspärr kan uppkomma i de mest alldagliga situationer utan förvarning. Det är bra att gå till en kiropraktor för att få sin nackspärr behandlad. Nackspärr har vanligtvis sitt ursprung i låsningar i nackens facettleder och en kiropraktorbehandling ger ofta mycket bra resultat. Lång tids felbelastning och låsning utvecklas ofta till artros.

Tänkbara orsaker till uppkomsten av de akuta smärtor och spänningar i nacken som vi kallar nackspärr är många. Man kan säga att livets aktiviteter -> fel belastning-> låsningar -> artros -> symptom.

Ofta handlar det om fel hållning, arbetsställningar eller skador. Nackspärr kan också uppstå till följd av psykiska problem eller stress som successivt skapar spänningar i nackens muskler och frambringar stelhet och smärtor.

Det som vanligtvis sker är att lederna mellan kotorna i nacken fastnar och det uppstår kramp i musklerna runt omkring. Området kan därefter bli irriterat och svullna, och smärtan kan stråla ut från nacken till andra kroppsdelar, oftast till axeln och armen men även huvudvärk kan vara en biverkan. Det gör ont och det tar emot när man försöker vrida på huvudet, särskilt åt ett visst håll.

Som tur är finns hjälp att få. Problem med nacken är en av de vanligaste orsakerna till att människor söker hjälp hos en kiropraktor. Ca. 30% av våra patienter söker pga. nacken. Kiropraktisk behandling för nackspärr går ut på att med snabba, preciserade tryck och justeringar förbättra rörligheten i de låsta lederna. Mjukare metoder som stretchning och uppmjukning av musklerna ingår ofta också i behandlingen. Vid artros i nacken är hållningskorrektion och träning också viktigt parallellt med behandlingen.

Då är kiropraktisk behandling nödvändig för att få smärtan att försvinna och få nacken att fungera som vanligt igen. Många människor som vet att de har återkommande nackproblem besöker en kiropraktor regelbundet för att lösa upp mindre låsningar i nacken innan besvären blir akuta. På så vis kan man också slippa onödigt lidande.

Tänk också på att även barn kan få nackspärr. Läs mer om behandling av barn »