Få stötvågsbehandling i Malmö

​Stötvågsbehandling är effektivt mot en mängd olika diagnoser, bland annat hälsporre, kalkinfällningar i muskelsena, hälseneinflammation, tennisarmbåge, hopparknä och andra tendiniter och tendinoser. Med hjälp av en kompressor genererar vi stötvågor som appliceras på den skadade vävnaden och stimulerar kroppens läkesystem. Vi erbjuder stötvågsbehandling i Malmö, läs mer om hur det går till nedan.

Vetenskapliga studier har visat att behandlingen kan ha en mängd positiva effekter, bland annat ökad vävnadsåterbyggnad, nedbrytning av fibrös vävnad och smärtlindring.

Stötvågsbehandling - hur går det till?

En behandling tar inte mer än 10 minuter och upprepas vid omkring 8 tillfällen med 5-7 dagars mellanrum. Eftersom kraften från stötvågorna är stor kan en del patienter uppleva viss smärta under de minuter som behandlingen pågår. Andra känner nästan ingen smärta alls.

Före och efter stötvågsbehandlingen

Gravida och patienter med hjärtbesvär eller ökad blödningstendens ska inte genomgå behandlingen. Man bör heller inte ha fått kortisonspruta veckorna innan behandlingen, eller gå på antiinflammatorisk eller blodförtunnande medicinering.

Tänk på att ta det lugnt det närmaste dygnet efter behandlingen och avstå från intensiv fysisk aktivitet och hård belastning av kroppen.

Fråga oss eller din läkare om du är osäker på om stötvågsbehandling är lämpligt för dig.

Biverkningar vid stötvågsbehandling

I sällsynta fall kan blåmärken eller ökade besvär uppstå ett par dagar efter behandlingen. Receptfria smärtstillande tabletter brukar då vara tillräckligt.

Kontakta oss för mer information om hur vi kan hjälpa dig med stötvågsbehandling på vår klinik i Oxie utanför Malmö.